Skip to main content
Panduan Melanjutkan Pengajian Doktor Falsafah di Amerika Syarikat

Monolog.

(ni aku tulis sendiri, bace je le)

Kalo ko nak pi US sambung MSc/Phd ke bace je ni.

Check USNews, refer pada CS school.

Univ kat US kalo bab research ada tier-tiernya. Top univ in research tentu le
Tier 1 seterusnya sampai Tier 4. Univ yang ngetop banget dalam Tier 1.

Kat US private univ conquer top ranking, dan selalu top univ ni guna nama orang.
Macam Cornell, John Hopkins, Purdue. Kan ke nama orang tu.

Then, application guna online apps je most of the time. Senang,tak payah gune liquid paper.
Then kena appoint 3 recommenders(usually prof yang kenal kita/aptitude for research).
Biasenye kena bayar application fee, range dalam USD30-USD70.

Untuk consider for admission usually cut off CGPA ialah 3.0, tapi tu je tak cukup, since kalo nak
masuk utk good grad school kena ada decent GRE score, total yang bagus untuk both
Quantitative & Verbal ialah dalam 1100 ke atas. Q dalam 700, V dalam 400 ok dah kot.
Harga test dalam USD170

Then TOEFL. Kalo macam engkorang yang IIUM ni mungkin takde masalah le kot.
Tapi KPT nak 94/120.. untuk Internet Based Test. So make sure above that threshold.
Univ macam Stanford(again, nama orang!) nak 100/120. Kalo ambik PBT/CBT(takde dah kot in future)
tengok ler comparison table. Harga test dalam USD 150


Kemasukan.
Bab kemasukan KEBIASAANNYA ialah FALL. Ada u yang sekali je setahun intake iaitu Fall. Ada yang
Fall, Spring, Summer, Winter. Lu pikir la sendiri bak kata Nabil.

Visa.
Kalo pi ngan spouse kata la suami, seeloknya ambik J visa instead of F. Kalo ko dapat J-1 pasangan
ko dapat J-2 boleh le mintak keje. F ni utk student karang ko kena convert lagi etc.

Immunization.
Tak tau. Tapi ada lebih satu injection compared to M'sia utk bayi2.

-disclaimer:- segala perkara di atas tiadale aku pertanggungjawabkan kesahihannya. Wa pun tak penah pi US

Comments

Popular posts from this blog

Gue dengan S2 gue. Sronok banget!
Sed (streaming editor) big time mnajem @zalzalah ~ $ cat ustazasri.txt >Kuliah Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin (Julai 2005) >>Tarikh >>Tempat >>Waktu >>Tajuk >>15 Julai 2005 JUMAAT >>Surau al-Muhajirun, Taman Sri Ukay, Ampang >>Selepas Maghrib >>Riyadh al-Salihin (Kitab Perkara yang Ditegah) >>16 Julai 2005 SABTU >>Balai Budaya Tun Syed Nasir, DBP Kuala Lumpur >>8.30 pagi ¿ 1.00 tgh >>DEBAT Astora Jabat vs Dr. Mohd. Asri ¿ Gerakan Tajdid: Satu Perbincangan >>17 Julai 2005 AHAD >>Dewan Kuliah, Balai Islam Masjid al-Ghufran, Pinggiran Taman Tun Dr. Ismail >>10.00 pagi >>Riyadh al-Salihin (Kitab Perkara yang Disuruh, Bab al-Taqwa, Bab ke-6) >>17 Julai 2005 AHAD >>Masjid Jamek Abdul Aziz, Jalan Templer, Petaling Jaya >>Selepas Maghrib >>Sahih al-Bukhariy (Kitab al-Iman) >>*Kuliah Maghrib di Masjid Al-Syakirin, Bandar Utama dibatalkan.> mnajem@zalzalah ~ $ sed -i...

Tips maksimakan penjimatan cukai untuk individu dan bisnes

Salam Sejahtera! Saya baru saja beli buku penjimatan cukai tulisan kenalan saya Khairul Amal Haji Hashim (kedua-dua penulis dan arwah bapanya adalah orang yang saya kenali). Tuan Khairul Amal dikenali di laman muka buku dan di televisyen sebagai pakar cukai yang rajin mengemaskini khalayak dengan ilmu percukaian beliau. Berminat dengan buku ni? Klik  sini Berminat dengan buku ni? Klik sini