Reviewing steps
After these few weeks, I am in mood again. Having reviewing writings by Dr Sheikh Ramdhan al Buti on Fiqh Sirah (ada 3 jilid), I realized that translation have to be understood by:
1-Environment -Suasana waktu tu
2-Pengetahuan Bahasa Arab- Bahasa Arab juga ada pelbagai maksud untuk satu patah perkataan yang sama
3-Method memahami- tidak boleh difahami secara lurus, perlu difahami keadaan waktu itu. Contohnya di dalam al-Quran ada ayat-ayat:
Sesiapa yang tidak berhukum dengan hukum Allah maka dia adalah terdiri daripada golongan mereka yang KAFIR
dan dalam ayat yang lain:
Sesiapa yang tidak berhukum dengan hukum Allah maka dia adalah terdiri daripada golongan mereka yang FASIQ
dan yang lain:
Sesiapa yang tidak berhukum dengan hukum Allah maka dia adalah terdiri daripada golongan mereka yang ZALIM
maka, KAFIR, FASIQ dan ZALIM. Berat tu, tetapi bagaimana hendak melaksanakannya? Maka anda kenalah belajar bagaimana pengekstrakan hukum. Nak tidak hendak anda tidak boleh menolaknya sama sekali.
Saya merujuk kepada tulisan saya tentang pengekstrakan ijtihad di dalam bincang.net :
http://bincang.net/forum/showthread.php?t=63901
Cuma bab Hajjaj bin Yusof tu kena check baliklah,saya pun dah ingat-ingat lupa.
disebabkan terlalu mengikut logik, dan tidak mahu menerima/menilai usaha-usaha ulama' muktabar yang berusaha mengumpul hadith-hadith(bayangkan pergi cari hadith dah la takde flight/kereta waktu tu,if not better guna handphone/broadband cam sekarang ni,guna bincang.net je bincang hadith),maka mereka MEMPERTIKAI kredibiliti hadith.
ada juga fahaman yang mempertikai pintu ijtihad,dan hanya refer pada al-Quran as Sunnah sahaja. saya kurang pasti macam mana hukum Islam boleh berkembang sekiranya pintu ijtihad ditutup. Ijtihad juga sebenarnya didasarkan kepada AQ,AsSunnah sebelum pengeluaran hukum dilakukan.
Zaman sahabat dulu:
1- Sahabat berIJTIHAD hadith dibukukan kerana khuatir akan lenyap,sedangkan Rasulullah melarang hadith ditulis.
2- Umar berIJTIHAD hukum hudud cum amputation ditangguhkan kerana waktu itu zaman kelaparan. (Ini yang menjadi isu baru-baru ini sewaktu Tariq Ramadhan meingisytiharkan penangguhan perlaksanaan hukum hudud. Ramai berpendapat beliau tidak patut mengisytiharkan perkara ini, kerana akan menambahkan perbalahan,sefaham saya).
Bacaan lain yang saya sempat sepintas lalu tengok:
http://sn78.blogsome.com/2004/07/
Pengisian ilmu malam ni oleh Mantan Ketua Hakim Sarawak, Yang Arif Ustaz Haji Awang Pon Awang Sebon. Nanti saya akan bentangkan di sini untuk tatapan anda dan ingatan bagi diri saya juga.
After these few weeks, I am in mood again. Having reviewing writings by Dr Sheikh Ramdhan al Buti on Fiqh Sirah (ada 3 jilid), I realized that translation have to be understood by:
1-Environment -Suasana waktu tu
2-Pengetahuan Bahasa Arab- Bahasa Arab juga ada pelbagai maksud untuk satu patah perkataan yang sama
3-Method memahami- tidak boleh difahami secara lurus, perlu difahami keadaan waktu itu. Contohnya di dalam al-Quran ada ayat-ayat:
Sesiapa yang tidak berhukum dengan hukum Allah maka dia adalah terdiri daripada golongan mereka yang KAFIR
dan dalam ayat yang lain:
Sesiapa yang tidak berhukum dengan hukum Allah maka dia adalah terdiri daripada golongan mereka yang FASIQ
dan yang lain:
Sesiapa yang tidak berhukum dengan hukum Allah maka dia adalah terdiri daripada golongan mereka yang ZALIM
maka, KAFIR, FASIQ dan ZALIM. Berat tu, tetapi bagaimana hendak melaksanakannya? Maka anda kenalah belajar bagaimana pengekstrakan hukum. Nak tidak hendak anda tidak boleh menolaknya sama sekali.
Saya merujuk kepada tulisan saya tentang pengekstrakan ijtihad di dalam bincang.net :
http://bincang.net/forum/showthread.php?t=63901
Cuma bab Hajjaj bin Yusof tu kena check baliklah,saya pun dah ingat-ingat lupa.
disebabkan terlalu mengikut logik, dan tidak mahu menerima/menilai usaha-usaha ulama' muktabar yang berusaha mengumpul hadith-hadith(bayangkan pergi cari hadith dah la takde flight/kereta waktu tu,if not better guna handphone/broadband cam sekarang ni,guna bincang.net je bincang hadith),maka mereka MEMPERTIKAI kredibiliti hadith.
ada juga fahaman yang mempertikai pintu ijtihad,dan hanya refer pada al-Quran as Sunnah sahaja. saya kurang pasti macam mana hukum Islam boleh berkembang sekiranya pintu ijtihad ditutup. Ijtihad juga sebenarnya didasarkan kepada AQ,AsSunnah sebelum pengeluaran hukum dilakukan.
Zaman sahabat dulu:
1- Sahabat berIJTIHAD hadith dibukukan kerana khuatir akan lenyap,sedangkan Rasulullah melarang hadith ditulis.
2- Umar berIJTIHAD hukum hudud cum amputation ditangguhkan kerana waktu itu zaman kelaparan. (Ini yang menjadi isu baru-baru ini sewaktu Tariq Ramadhan meingisytiharkan penangguhan perlaksanaan hukum hudud. Ramai berpendapat beliau tidak patut mengisytiharkan perkara ini, kerana akan menambahkan perbalahan,sefaham saya).
Bacaan lain yang saya sempat sepintas lalu tengok:
http://sn78.blogsome.com/2004/07/
Pengisian ilmu malam ni oleh Mantan Ketua Hakim Sarawak, Yang Arif Ustaz Haji Awang Pon Awang Sebon. Nanti saya akan bentangkan di sini untuk tatapan anda dan ingatan bagi diri saya juga.
Comments