Skip to main content
Ruhban fil Lail

Berbicara dengan Ustaz Haji Awang Pon Awang Sebon semalam, saya bertanyakan apakah potensi hukum Islam dilaksanakan, ada harapan?

Jawab beliau, ya, masa depan ialah Islam, tetapi kenalah berusaha (tidak boleh goyang kaki sahaja). Kalau dibandingkan zaman 70-an dahulu dengan sekarang,banyak bezanya.

-------------------
Bagi saya sendiri, melihat kepada filem Melayu zaman-zaman P Ramlee dulu, Joget Lambak perkara biasa,minum di bar dan bergaul dengan perempuan kabaret perkara normal. Dahulu umat tidak mengenali hitam dan putih secara total. Bercampur baur.

Sekarang trendnya berlainan. Da'wah dan kesedaran tersebar dengan pelbagai cara, Internet,majalah dan akhbar (malang sekali begitu juga da'yah). Masyarakat sudah boleh menilai baik dan buruk sesuatu tindakan.

Usaha perlu disusuli dengan kesabaran. Hati yang cekal, akal yang panjang, jiwa yang tidak gopoh, fizikal yang tahan lasak.

Cuma perlu disedari, syaitan datang turut melalui pelbagai cara, mengikut tingkat keimanan seseorang itu. Makin tinggi iman,pegangan, makin hebat syaitan yang datang. Tak boleh diuji dengan fizikal dan kekerasan, ujian datang dalam bentuk psikologi:

Maka apakah orang yang dijadikan (syaitan) menganggap baik pekerjaannya yang buruk lalu dia meyakini pekerjaan itu baik, (sama dengan orang yang tidak ditipu oleh syaitan) ? Maka sesungguhnya Allah menyesatkan siapa yang dikehendaki-Nya dan menunjuki siapa yang dikehendaki-Nya; maka janganlah dirimu binasa karena kesedihan terhadap mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat.

http://www.mukmin.info/cgi-bin/alquran/surah.pl?surah=35&ayat=8

Dulu pernah baca cerita Barsisa, seorang ahli ibadah(abid) yang disesatkan oleh syaitan yang berpura-pura gigih beribadah hingga menyebabkan Barsisa kagum. Kemudian syaitan memulakan dengan tipudayanya dengan umpan arak, kemudian berlanjutan kepada zina dan kemudian bunuh. Dan akhirnya syaitan berjaya mengubah akidah Barsisa tatkala beliau mati dihukum.

Samada cerita ini Israiliyyat atau tidak saya tak dapat pastikan, cuma cukuplah untuk kita ambil pengajaran darinya.


Comments

Popular posts from this blog

Danga Bay, Chevrolet Optra and bio...(eh?) I thought it was Debian(haha). My colleague point me to the AirAsia flight turbin and he told me, "Macam debian punya logo" I saw a spiral on top the turbin blades. Pretty much like Debian Logo That's spark me to shoot for a pix. And I was warned by the airport staff. Uh,uh. Flash lamp will spark burst,eh? I was presented my "mock" research proposal. Suggested "Profiling Bioinformatics Application Behavior on Distributed Computing Architecture". Eh, will this gonna be bioinformatics specific or hardware optimization specific.or? Flashback: I spent almost a week at the office. When it's Subh azan,went back to my house for bath and pray. Reading all the journals and papers was not funny,really. Tough eye balls. No world cup. Ewh. And have some VCD lure. Uh,uh. you gonna be kidding. Anyway, I learned a lot and UTM SLAB Research Course is no joke. Really. My proposal has been corrected with comments so I have
Gue dengan S2 gue. Sronok banget!