Skip to main content
Love is all I need?

Weirdo,weirdo! Hehe.

Since when I am talking about the encrypted pulse that walking through my blood vein and being pumped out by heart... duh?

Hey,hey. Actually aku tak nak sebut pasal chenta whatsoever,since I am not a specialist in this stuff. I am talking about codes. Since aku cuba untuk jatuh cinta dengan programming, since bidang IT ni, nak tak nak aku kena code. Larila macam mana pun, aku kena code jugak.

Paling koman pun Shell Script.

Sebenarnya aku suka problem shell script,compared dengan main Web Programming,Database dan juga C/C++ or Java. Padahal semua tu procedural language,atau pun Object based.

Talking about sed,awk and regular expression, I am beginning slowly to get this things comes into my heart. Since banyak problem aku jumpa, dan the idea bila nak kemaskan masalah, aku nak masalah aku diselesaikan dengan cepat, tepat dan paling efisien :-)

Contoh yang aku pernah cuba selesaikan dan seronok ialah:

  1. Generate thumbnail
  2. Delete/Create user secara mass
  3. Rename fail secara mass

dan lain-lain problem aku tak jumpa lagi,since aku tak jaga server. Mostly problem personal sahaja.

Setakat ini problem adalah berbentuk sh/bash sahaja. Aku nak tau bila pulak aku kena solve masalah csh/ksh based?


Comments

Marjan Jeffry said…
aku suka python pasal aku rasa nie lah programming language paling senang once dah paham basic syntax. Tapi bila dah syok sendiri kengkadang benda simple pun I turn to python which make's it not so effisyen pasal lambat. Macam contoh hari tu aku tried nak parse email pakai python tapi sebenarnya awk boleh buat lagi sweet. Tapi to me I'll use my solution and only use the awk if my solution is not avilable...macam kat pc org lain yang tak de internet. Pasal I'm a programmer if I'm not , I then want to be a programmer.

Popular posts from this blog

Gue dengan S2 gue. Sronok banget!
Sed (streaming editor) big time mnajem @zalzalah ~ $ cat ustazasri.txt >Kuliah Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin (Julai 2005) >>Tarikh >>Tempat >>Waktu >>Tajuk >>15 Julai 2005 JUMAAT >>Surau al-Muhajirun, Taman Sri Ukay, Ampang >>Selepas Maghrib >>Riyadh al-Salihin (Kitab Perkara yang Ditegah) >>16 Julai 2005 SABTU >>Balai Budaya Tun Syed Nasir, DBP Kuala Lumpur >>8.30 pagi ¿ 1.00 tgh >>DEBAT Astora Jabat vs Dr. Mohd. Asri ¿ Gerakan Tajdid: Satu Perbincangan >>17 Julai 2005 AHAD >>Dewan Kuliah, Balai Islam Masjid al-Ghufran, Pinggiran Taman Tun Dr. Ismail >>10.00 pagi >>Riyadh al-Salihin (Kitab Perkara yang Disuruh, Bab al-Taqwa, Bab ke-6) >>17 Julai 2005 AHAD >>Masjid Jamek Abdul Aziz, Jalan Templer, Petaling Jaya >>Selepas Maghrib >>Sahih al-Bukhariy (Kitab al-Iman) >>*Kuliah Maghrib di Masjid Al-Syakirin, Bandar Utama dibatalkan.> mnajem@zalzalah ~ $ sed -i...

Tips maksimakan penjimatan cukai untuk individu dan bisnes

Salam Sejahtera! Saya baru saja beli buku penjimatan cukai tulisan kenalan saya Khairul Amal Haji Hashim (kedua-dua penulis dan arwah bapanya adalah orang yang saya kenali). Tuan Khairul Amal dikenali di laman muka buku dan di televisyen sebagai pakar cukai yang rajin mengemaskini khalayak dengan ilmu percukaian beliau. Berminat dengan buku ni? Klik  sini Berminat dengan buku ni? Klik sini