Skip to main content
Generasi al Quran al Farid

Jiil al Quran al Fariid, generasi pemuda al-Quran, istilah ini sepanjang ingatan saya dikembangkan oleh Syed Qutb, yang terkenal dengan Tafsir fi Zilaal Al-Quran dan "Petunjuk Sepanjang Jalan".

Syed Qutub, dalam tulisannya memang menulis keras dan dalam banyak hal dicop esktrem oleh sebilangan orang. Bagi saya selaku peneliti tulisan aliran Ikhwan, manhaj salaf, aliran tradisional dan aliran lain yang bukan ahlus sunnah saya kira Syed Qutub, seperti mana aliran puritan seperti gagasan Muhammad bin Abdul Wahab(atau digelar musuhnya sebagai Wahhabi), menolak banyak perkara carut-marut di dalam kegiatan beragama.

Masyarakat Jahiliah

Saya cuba menulis tulisan ini di dalam nada yang umum, supaya kita melihat masyarakat Muslim yang hanya 1/6 atau kurang 20% penduduk kolong langit ini menimbang masa depan mereka yang bersaksikan Allah sebagai Pengatur, yang wajib disembah, Ilah.

Konsep tauhid bukan setakat mengakui Allah sebagai Rabb/Pengatur, tetapi secara kaffah mematuhi aturannya, di mana juga mereka berada. Baik di kutub, disko, masjid, dan selainnya.
Istilah masyarakat Jahiliah ini, saya kira saya pernah terlintas membacanya di dalam "Ma'alim at Tariiq/Petunjuk Sepanjang Jalan" tulisan Syed Qutb ini. Saya kira istilah yang dibangunkan itu, sekalipun dinilai kaku, sebenarnya tiada hujah yang mampu menafikannya. Cuma method pembangunan masyarakat Muslim yang mempunyai pondasi tauhidik, human faculty yang mempunyai reasoning power terhadap keadaan sekelilingnya, seterusnya membangunkan masyarakat Madani seperti yang dicita-citakan seperti pada zaman Nabi.

Menghapuskan ekstrimist
Dalam kes untuk mewujudkan jiil al Quran al farid, tentunya pola aturan Quran yang dijadikan panduan. Namun, teks yang mengandungi 114 surah, 30 juzu' dan 6,236 ayat ini mempunyai pelbagai tafsiran, ditafsir oleh pihak yang mempunyai kepentingan terhadap tafsiran. Namun, setakat pembacaan saya, secara empirikal penafsiran sewajibnya mempunyai tanggungjawab untuk tunduk kepada wahyu, bukan memandu wahyu ke arah keperluan penafsir.

Hal ini sesuatu yang fundamental, terlebih kitab in diturunkan 14 kurun yang lalu. Paling popular tentunya Ibn Kathir, al-Qurtubhi dan tokoh modernis seperti Syed Redha dan al-Qutb sendiri.

Penafsiran tentunya harus menjaga maslahah yakni kenpentingan penganut Islam itu sendiri, TETAPI tidak pula menginjak tuntutan WAHYU yang diturunkan secara putus oleh Allah.

--ditulis oleh mnajem@Makmal PDCC

Comments

kamal said…
Well said. You got the talent, keep going :)

Popular posts from this blog

Panduan Bas Ekspres Kuala Lumpur (TBS) - Skudai

Nota ringkas untuk saya. Bas dari KL (Terminal Bas Bersepadu Selatan, TBS) ke Johor Bahru (Larkin Terminal) secara umum bermula 8 pagi hingga ke pukul 12 malam. Ada banyak syarikat yang ke sana jadi boleh dikatakan tiket boleh dibeli secara on-spot tanpa belian awal.
Harga tiket adalah sekitar RM31-32 bergantung kepada syarikat. Sesetengah syarikat mengenakan caj tambahan 10 sen untuk insurans. 
TBS boleh dihubungkan dengan stesen Komuter, ERL, dan LRT. LRT akan tamat perkhidmatan pada pukul 1130 malam jadi rancang perjalanan supaya tak perlu ambil perkhidmatan teksi yang cekik darah.. contohnya dari TBS ke Taman Cempaka Ampang kalau naik LRT hanya RM1.60, naik "Teksi Bajet" (bajet la sangat) adalah RM33 
Bas dari KL-JB turun di Larkin. Sekiranya belajar/ada urusan di UTM Skudai, beritahu pemandu bas untuk turun di Taman Sri Putri/Sri Putri. Kemudian boleh ambil teksi di seberang jalan (naik jejantas), untuk ambil teksi sapu atau teksi berdaftar. Jangkaan harga teksi adalah…

Cara Renew Passport Pembantu Rumah di Kedutaan Indonesia 2015

Tulisan ni sah sehingga 17 Febuari 2015 semalam.


Ceritanya aku bermula dari seminggu sebelum 17 Feb 2015 tu lagi.. passport bibik aku expired pada Oktober 2015, jadi cadang nak buat sementara aku tengah cuti belajar ni.. ingat settle sehari macam ditulis pada kebanyakan blog, tapi disebabkan kedutaan NKRI ni tengah berubah kepada sistem biometrik (dia ambil cap 10 jari, semua tangan kanan dan kiri!).. Ginilah ceritanya:


Minggu satu
Hari Selasa : Datang pukul 7. Pukul 9 bukak gate. Pengawal kata.. nombor ambik Isnin atau Khamis sahaja

Hari Khamis: Datang pukul 7 pagi. Pukul 9 pagi bukak gate.. dalam pukul 10 pagi dapat nombor..
serah 3 borang kontrak dan dokumen
datang esok untuk buat passport

Hari Jumaat: Datang pukul 9 PAGI.. sebab nombor dah ada.. pukul 1230tghari staf embassy kata "DATANG BALIK LEPAS JUMAAT". so balik rumah solat jumaat.. pukul 3ptg datang balik. ambik gambar PUKUL LAPAN MALAM HAHAHAHA
Datang lagi ye.. Hari Selasa depan.. PUKUL DUA PETANG


Minggu dua
Hari Selasa: D…