Generasi al Quran al Farid
Jiil al Quran al Fariid, generasi pemuda al-Quran, istilah ini sepanjang ingatan saya dikembangkan oleh Syed Qutb, yang terkenal dengan Tafsir fi Zilaal Al-Quran dan "Petunjuk Sepanjang Jalan".
Syed Qutub, dalam tulisannya memang menulis keras dan dalam banyak hal dicop esktrem oleh sebilangan orang. Bagi saya selaku peneliti tulisan aliran Ikhwan, manhaj salaf, aliran tradisional dan aliran lain yang bukan ahlus sunnah saya kira Syed Qutub, seperti mana aliran puritan seperti gagasan Muhammad bin Abdul Wahab(atau digelar musuhnya sebagai Wahhabi), menolak banyak perkara carut-marut di dalam kegiatan beragama.
Masyarakat Jahiliah
Saya cuba menulis tulisan ini di dalam nada yang umum, supaya kita melihat masyarakat Muslim yang hanya 1/6 atau kurang 20% penduduk kolong langit ini menimbang masa depan mereka yang bersaksikan Allah sebagai Pengatur, yang wajib disembah, Ilah.
Konsep tauhid bukan setakat mengakui Allah sebagai Rabb/Pengatur, tetapi secara kaffah mematuhi aturannya, di mana juga mereka berada. Baik di kutub, disko, masjid, dan selainnya.
Istilah masyarakat Jahiliah ini, saya kira saya pernah terlintas membacanya di dalam "Ma'alim at Tariiq/Petunjuk Sepanjang Jalan" tulisan Syed Qutb ini. Saya kira istilah yang dibangunkan itu, sekalipun dinilai kaku, sebenarnya tiada hujah yang mampu menafikannya. Cuma method pembangunan masyarakat Muslim yang mempunyai pondasi tauhidik, human faculty yang mempunyai reasoning power terhadap keadaan sekelilingnya, seterusnya membangunkan masyarakat Madani seperti yang dicita-citakan seperti pada zaman Nabi.
Menghapuskan ekstrimist
Dalam kes untuk mewujudkan jiil al Quran al farid, tentunya pola aturan Quran yang dijadikan panduan. Namun, teks yang mengandungi 114 surah, 30 juzu' dan 6,236 ayat ini mempunyai pelbagai tafsiran, ditafsir oleh pihak yang mempunyai kepentingan terhadap tafsiran. Namun, setakat pembacaan saya, secara empirikal penafsiran sewajibnya mempunyai tanggungjawab untuk tunduk kepada wahyu, bukan memandu wahyu ke arah keperluan penafsir.
Hal ini sesuatu yang fundamental, terlebih kitab in diturunkan 14 kurun yang lalu. Paling popular tentunya Ibn Kathir, al-Qurtubhi dan tokoh modernis seperti Syed Redha dan al-Qutb sendiri.
Penafsiran tentunya harus menjaga maslahah yakni kenpentingan penganut Islam itu sendiri, TETAPI tidak pula menginjak tuntutan WAHYU yang diturunkan secara putus oleh Allah.
--ditulis oleh mnajem@Makmal PDCC
Jiil al Quran al Fariid, generasi pemuda al-Quran, istilah ini sepanjang ingatan saya dikembangkan oleh Syed Qutb, yang terkenal dengan Tafsir fi Zilaal Al-Quran dan "Petunjuk Sepanjang Jalan".
Syed Qutub, dalam tulisannya memang menulis keras dan dalam banyak hal dicop esktrem oleh sebilangan orang. Bagi saya selaku peneliti tulisan aliran Ikhwan, manhaj salaf, aliran tradisional dan aliran lain yang bukan ahlus sunnah saya kira Syed Qutub, seperti mana aliran puritan seperti gagasan Muhammad bin Abdul Wahab(atau digelar musuhnya sebagai Wahhabi), menolak banyak perkara carut-marut di dalam kegiatan beragama.
Masyarakat Jahiliah
Saya cuba menulis tulisan ini di dalam nada yang umum, supaya kita melihat masyarakat Muslim yang hanya 1/6 atau kurang 20% penduduk kolong langit ini menimbang masa depan mereka yang bersaksikan Allah sebagai Pengatur, yang wajib disembah, Ilah.
Konsep tauhid bukan setakat mengakui Allah sebagai Rabb/Pengatur, tetapi secara kaffah mematuhi aturannya, di mana juga mereka berada. Baik di kutub, disko, masjid, dan selainnya.
Istilah masyarakat Jahiliah ini, saya kira saya pernah terlintas membacanya di dalam "Ma'alim at Tariiq/Petunjuk Sepanjang Jalan" tulisan Syed Qutb ini. Saya kira istilah yang dibangunkan itu, sekalipun dinilai kaku, sebenarnya tiada hujah yang mampu menafikannya. Cuma method pembangunan masyarakat Muslim yang mempunyai pondasi tauhidik, human faculty yang mempunyai reasoning power terhadap keadaan sekelilingnya, seterusnya membangunkan masyarakat Madani seperti yang dicita-citakan seperti pada zaman Nabi.
Menghapuskan ekstrimist
Dalam kes untuk mewujudkan jiil al Quran al farid, tentunya pola aturan Quran yang dijadikan panduan. Namun, teks yang mengandungi 114 surah, 30 juzu' dan 6,236 ayat ini mempunyai pelbagai tafsiran, ditafsir oleh pihak yang mempunyai kepentingan terhadap tafsiran. Namun, setakat pembacaan saya, secara empirikal penafsiran sewajibnya mempunyai tanggungjawab untuk tunduk kepada wahyu, bukan memandu wahyu ke arah keperluan penafsir.
Hal ini sesuatu yang fundamental, terlebih kitab in diturunkan 14 kurun yang lalu. Paling popular tentunya Ibn Kathir, al-Qurtubhi dan tokoh modernis seperti Syed Redha dan al-Qutb sendiri.
Penafsiran tentunya harus menjaga maslahah yakni kenpentingan penganut Islam itu sendiri, TETAPI tidak pula menginjak tuntutan WAHYU yang diturunkan secara putus oleh Allah.
--ditulis oleh mnajem@Makmal PDCC
Comments